Overeenstemming!
Uiteindelijk is het dan toch gelukt, de werkgroep Frederikstuin en projectontwikkelaar Pierra hebben overeenstemming bereikt over de bebouwing op en de inrichting van het binnenterrein. In het kort gezegd komt het hierop neer: de projectontwikkelaar kan acht woningen bouwen en de omwonenden krijgen een kleine buurttuin en inspraak bij de inrichting van het binnenterrein. Het binnenterrein behoudt zoveel mogelijk haar open, groen en rustig karakter.
Al direct na de rechtszitting op 12 juni hebben beide partijen contact met elkaar gezocht en over en weer voorstellen gedaan. De werkgroep was bereid om te accepteren dat alle 8 geplande woningen gebouwd gaan worden op het binnenterrein als er voldoende ruimte zou zijn om tegemoet te komen aan de volgende wensen:
1. Samenwerking bij de inrichting van het binnenterrein.
2. Ruimte voor een buurttuin op een zonnige plek.
3. Halfverharding aan de voorkant van de woningen.
4. Een deel van het terrein aan de voorkant van de woningen open houden (dus niet alles privétuinen).
Onze overweging om tot deze tegemoetkoming aan Pierra te komen was dat we het belangrijk vinden om de goede verstandhouding tussen alle partijen en alle omwonenden te herstellen. Onder de omwonenden zijn er op dit moment zowel voor- als tegenstanders van het bouwplan. De uitkomst van de beroepsprocedure is voor beide partijen even onzeker. Maar zowel verder procederen als tegen een opnieuw ingediende bouwaanvraag bezwaar maken leek ons minder gewenst dan alsnog in dit stadium tot overeenstemming zien te komen en eensgezind het bouwproject te realiseren.
De eerste drie van onze wensen zijn door Pierra ingewilligd, de vierde gedeeltelijk. Dit maakte het mogelijk om tot een akkoord te komen dat op dit moment door een jurist wordt uitgewerkt.
De buurttuin sluit aan op het deel van het binnenterrein dat in eigendom van de gemeente is. Hiervoor hebben we al een gebruiksovereenkomst aangevraagd. Bij elkaar gaat het om circa 550 m2 grond. Het stuk van Pierra is circa 200 m2 en wordt aan ons geschonken. Het is de bedoeling dat de grond in eigendom komt van een door ons op te richten vereniging Frederikstuin. Ook de ontwerp- en aanlegkosten van de tuin neemt Pierra voor zijn rekening.
Wat ons betreft komt deze overeenkomst tegemoet aan de bezwaren en de gevoelens van omwonenden dat “hun” binnenterrein van hen ontnomen wordt. Het binnenterrein blijft toegankelijk voor alle buurtbewoners en andere belanghebbenden. Door de inrichting krijgt het binnenterrein een open karakter, waarbij tijdens een rondgang over het terrein genoten kan worden van de rust en een gevarieerde groene en bloemrijke omgeving. De schoonheid van de monumentale oude schoolgebouwen, privétuinen waar geen hoge schuttingen omheen komen, het contrast van een schaduwtuin met mooie bomen en paadjes over een bemoste bodem aan de Vondelparkkant en een zonnige buurttuin met vooral veel bloemen en een aantal moestuinbakken gaan een afwisselende aanblik bieden. Het binnenterrein zal gelegenheid bieden tot contacten tussen buurtbewoners. Zo kan een “community” ontstaan en kunnen de nieuwe bewoners zich snel thuis voelen in hun nieuwe woonomgeving.
De werkgroep Frederikstuin
Ik vind dat jullie tot een mooie overeenstemming zijn gekomen. Gerald en ik hebben het alletwee bestudeerd en kunnen er ons wel in vinden. Dit lijkt ons beter dan doorprocederen en dan maar afwachten waar het verhaal eindigt. Wij denken dat het eindresultaat een hele fijne bestemming van het binnenterrein gaat worden waar iedereen zich gelukkig mee kan voelen.
Ik juich toe dat er in wat voor vorm dan ook straks een gemeenschappelijk project komt wat de rust aan de achterkant van onze woningen min of meer garandeert.
Het ziet er goed uit, ook al zijn de wensen niet allemaal ingewilligd. Maar dat is nou eenmaal de consequentie van een compromis.
Ik ga akkoord.
Enkele reacties van buurtbewoners die zich hebben teruggetrokken uit de beroepsprocedure:
Noot: Parkeren is sowieso niet toegestaan op het binnenterrein, nu niet en in de toekomst ook niet. Wel zal er beperkte gelegenheid zijn voor laden en lossen, echter niet langer dan een half uur.